maandag 28 mei 2012

Only the rocks live forever


Centennial. Een Amerikaanse TV-serie, die ook op de Nederlandse TV was te zien. Ik meen aan het eind van de jaren zeventig. Een serie over het ontstaan en de ontwikkeling van het stadje Centennial. In feite een serie over het ontstaan van het moderne Amerika. Een van de eerste series ook waarin Indianen niet voortdurend werden afgeschilderd als idioten en gevaarlijke gekken. Destijds heb ik meer dan twintig uur lang gesmuld van een serie die voor mij voor een groot deel ging over dromen en het realiseren daarvan. Natuurlijk, het was Amerikaans, misschien wat overtrokken allemaal, maar ik genoot ervan. Sterker nog, ik ging er helemaal in op. In de loop van de jaren vergat ik Centennial. Tot ik er een jaar of vijf geleden weer eens aan dacht. “Wat zou het mooi zijn als ik de serie nog eens kan bekijken op dvd”, dacht ik. Alle TV-series worden op dvd uitgebracht, van Swiebertje tot Friends. Wie schetst mijn verbazing: Geen Centennial op dvd. Tot een jaar of drie geleden. Ik was er als de kippen bij. Een paar lange TV-avonden volgden en weer, net als dertig jaar geleden, genoot ik met volle teugen.

Waarom ik dit vertel? Nou, het eerste deel van de serie draagt de titel “Only the rocks live forever”. Het is een gezegde van de indianen, ik meen van de Arapaho-stam. Alleen de rotsen (van de Rocky Mountains) zijn er voor de eeuwigheid, wij zelf zijn hier maar tijdelijk. En wat ze in het verlengde ervan wilden zeggen is dat je je niet druk moet maken om hoe lang je leeft maar om hoe je leeft. Only the rocks live forever, een gezegde dat staat als een rots. Enkele weken geleden heb ik het gezegde tot lijfspreuk van Le Petit Refuge gemaakt, al heb ik hem wel toegespitst op een aangepast aan  mijn eigen bergen: Only the Pyrenean rocks live forever. De Pyreneeën zullen altijd blijven bestaan. Ik niet. Ik ben een passant. Laat ik me druk maken om hoe ik Le Petit Refuge vorm geef. Met hoofd en hart. De spreuk hangt, ingelijst en wel, in Le Petit Refuge. Keurig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten